Vinterdæk er specielt udviklet til brug ved lave temperaturer og kørsel på vintervejene. Slidbaneblokkene har et stort antal af sipes der sikrer tilstrækkelig greb - selv på glatte veje. Gummiblandingen er også nøje sammensat for at dækkene kan bevare fleksibiliteten selv ved lave temperaturer. Ved høje temperaturer, derimod, vil vinterdæk bliver for bløde, hvilket er årsagen til, at de ikke bør anvendes om sommeren.
Efter tysk lovgivning (Færdselslovens Trafikforordning eller StVZO), skal vinterdæk være mærket med M + S-symbolet. Nogle bilister søger ekstra sikkerhed med hensyn til de gode køre- og bremseegenskaber for vinterdæk, og bør kun købe dæk med snefnug symbolet. "Snedækket" er et dæk, hvor slidbanemønster og gummiblanding primært er designet til at have større ydeevne og køreegenskaber i sne end normale dæk, for så vidt angår dets evne til at igangsætte eller opretholde køretøjets bevægelse. Tyskland har ikke fastsat en bestemt periode, hvor vinterdæk skal benyttes. I stedet for har bilisten pligt til at skifte til vinterdæk, hvis vejforholdene kræver det. Om vinteren (f.eks. med is, pakket sne, slud eller isglatte veje) er det kun tilladt at køre med biler på vejene, hvis dækkene er M+S mærkede. De bilister, der ikke kører ud i trafikken, hvis der ligger sne eller is, kan i teorien benytte sommerdæk om vinteren, men da gummiblandingen i sommerdæk er udviklet specielt til varme konditioner, kan det være ekstremt farligt at benytte dem om vinteren, og det kan absolut ikke anbefales!.