Om vinterdæk.

Om vinterdæk.

Generelt om vinterdæk:

Vinterdæk er specielt udviklet til brug ved lave temperaturer og kørsel på vintervejene. Slidbaneblokkene har et stort antal af sipes der sikrer tilstrækkelig greb - selv på glatte veje. Gummiblandingen er også nøje sammensat for at dækkene kan bevare fleksibiliteten selv ved lave temperaturer. Ved høje temperaturer, derimod, vil vinterdæk bliver for bløde, hvilket er årsagen til, at de ikke bør anvendes om sommeren.


Efter tysk lovgivning (Færdselslovens Trafikforordning eller StVZO), skal vinterdæk være mærket med M + S-symbolet. Nogle bilister søger ekstra sikkerhed med hensyn til de gode køre-  og bremseegenskaber for vinterdæk, og bør kun købe dæk med snefnug symbolet.  "Snedækket" er et dæk, hvor slidbanemønster og gummiblanding primært er designet til at have større ydeevne og køreegenskaber i sne end normale dæk, for så vidt angår dets evne til at igangsætte eller opretholde køretøjets bevægelse. Tyskland har ikke fastsat en bestemt periode, hvor vinterdæk skal benyttes. I stedet for har bilisten pligt til at skifte til vinterdæk, hvis vejforholdene kræver det. Om vinteren (f.eks. med is, pakket sne, slud eller isglatte veje) er det kun tilladt at køre med biler på vejene, hvis dækkene er M+S mærkede. De bilister, der ikke kører ud i trafikken, hvis der ligger sne eller is, kan i teorien benytte sommerdæk om vinteren, men da gummiblandingen i sommerdæk er udviklet specielt til varme konditioner, kan det være ekstremt farligt at benytte dem om vinteren, og det kan absolut ikke anbefales!.

Winter tyre markings
Winter tyre markings

"Snowflake-on-the-Mountain" labels winter tyres according to the industrial standard that is based on the American definition of winter tyres.
These tyres perform exceptionally well on snow, icy roads, and at low temperatures in general with regard to safety and control.
In wintry conditions, we recommend the use of winter tyres with the "Snowflake-on-the-Mountain" symbol on the sidewall and a tread depth of at least 4 mm.

Compared to a normal tyre, an "M+S tyre" provides improved driving characteristics in snow with regards to driving off or stabilizing vehicle motion owing to its tread pattern, tread compound or construction.  


M+S labeling for 4x4/SUV tyres

  • Many SUVs and off-road vehicles are equipped with tyres that features the 'M+S' symbol. The reason for this is that this vehicle category was initially available in North America where all-season tyres with the 'M+S' label are common.
  • The label 'M+S' is officially defined in an EU guideline with the following words: "A tyre where the tyre tread and structure are designed such that it performs better than normal tyres in snow." The performance of tyres labeled with the 'M+S' are therefore neither defined nor measured.

  • The performance of winter tyres in snow is specified by the "Snowflake-on-the-Mountain" symbol in North America. Only tyres that fulfill or exceed these requirements may bear this symbol.

  • Even if 'M+S' labeled tyres are considered to be winter tyres, as defined by statutory regulations in a number of European countries, we recommend the use of winter tyres with the "Snowflake-on-the-Mountain" symbol on the sidewall and a tread depth of at least 4 mm in wintry conditions.

Pigdæk

Brugen af pigdæk har været genstand for nye regler i Skandinavien siden 2014. For at klassificere dæk i tre kategorier, afhængig af deres belastningsindeks, skal der køres tværs over granitplader 400 gange med pigdæk ved 100 km / t. Pladerne vejes, ligesom slitage bliver noteret før og efter hver testkørsel. Dækkene godkendes, hvis værdierne ligger inden for de foreskrevne grænser. Lovgiverne ønsker at undgå, at pigdæk er skyld i overdreven nedslidning på vejene. Eksternt skiller disse dæk sig ud på grund af det mere robuste slidbandesign, og naturligvis ikke mindst på grund af piggene. De giver maksimalt greb ved ekstremt lave temperaturer - også på isglatte og snedækkede veje. Reglerne om pigdæk er meget strenge: de må ikke rage mere end 1,2mm ud fra slidbanen, da de ellers vil brække af, og vægten er begrænset til 1,2 g.

Bløde blandinger

Disse er gummiblandinger, der er særligt fleksible ved lave temperaturer, og derfor velegnede i Skandinavien, Rusland og de baltiske lande. Dækkene overfører trækkræfterne sikkert ved lave temperaturer på snedækkede og isglatte overflader.

Andelen af naturgummi i gummiblandingerne er betydeligt højere end i normale vinterdæk, hvilket betyder, at de forbliver fleksible selv under ekstreme forhold, og yder en høj trækkraft på niveau med pigdæk. Denne metode løser behovet for pigge, så dækkene kan også anvendes, hvor pigge ville være mindre nyttige. Dette er primært tilfældet på veje, der er fri for sne og is, som dem der nogle gange forekommer på kysten i det sydlige Norge.

Barum. A brand of Continental.
Gode dæk. God handel.